پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تبلیغات
.
<-Text3->





بازدید : 370
نویسنده : محمد رضا نجفی

نقش روحانیون شیعه در ازاد سازی شهر تکریت به روایت تصویر

 

 


:: موضوعات مرتبط: گروهک تروریستی داعش , ,



درباره داعش بیشتر بدانیم(6)
نوشته شده در پنج شنبه 14 اسفند 1393
بازدید : 535
نویسنده : محمد رضا نجفی

درباره داعش بیشتر بدانیم(6)

تصرف ناگهانی موصل عراق پرسش های زیادی را درباره داعش، چگونگی شکل گیری آن و نحوه تأمین هزینه های این گروه تروریستی در ذهن ایجاد کرده است.
به گزارش سفیر خوزستان به نقل از ایرنا اگرچه این فرقه ترویستی از زمان جنگ تکفیری و سلفی ها در سوریه و اقدامات ترویستی و اعمال وحشیانه و ضد بشری در رسانه های محافل سیاسی و افکار عمومی مطرح شده است اما روز سه شنبه نام این گروه با تصرف شهر موصل عراق و برخی مناطق دیگر استان نینوا ناگهان در صدر اخبار رسانه های قرار گرفت. این اقدام ناگهانی دور از ذهن، پرسش های زیادی را درباره داعش، چگونگی شکل گیری آن و نحوه تأمین هزینه های این گروه تروریستی در ذهن ایجاد کرده است.
الشرق الاوسط می نویسد، شاکله داعش را تندروهای عراق، تونس و لیبی تشکیل می دهند و هیچ یک از مخالفان سوریه ایی در این گروه حضور ندارند. به عبارتی داعش در اصل و اساس زایده عراق است.
روزنامه ایندپندنت انگلستان نیز درباره گروه داعش نوشته که این گروه جایگزین القاعده است و این گروه از زمان ریاست ابوبکر بغدادی بعد از آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی، و هم چنین ناآرامی های استان الانبار عراق، قدرت بیشتری گرفته است. این در حالی است که گروه تروریستی القاعده نیز چند ماه پیش اعلام کرد که القاعده مسئول اقدامات و درگیری های داعش با گروه های مخالف سوری در سال جاری میلادی نیست.

1. داعش در بدو تأسیس
داعش که خود را حکومت اسلامی عراق و شام (به عربی: الدولة الاسلامیة فی العراق والشام) می نامد، در اوایل سال های جنگ عراق تأسیس شد. در سال ۲۰۰۴ متعهد به وفاداری و حمایت از القاعده و به عنوان القاعده عراق مشهور شد. در ۱۵ اکتبر ۲۰۰۶ این گروه به یک سازمان فراگیر برای گروه های شورشی عراق تحت عنوان حکومت اسلامی عراق تبدیل شد. داعش یک گروه مسلح تروریستی است که اندیشه تکفیری را پیشه کرده است و هدف سازمان دهندگان آن نیز بازگرداندن چیزی است که آنان آن را خلافت اسلامی و اجرای شریعت می نامند و عراق و سوریه نیز جولانگاه عملیات داعش است.

2. جنایات داعش
یکی از دلایل شهرت گروه تروریستی داعش، انجام عملیات های تروریستی غیر انسانی درسوریه بود. انتشار تصاویری از ابو عبدالرحمن العراقی به عنوان یکی از خشن ترین اعضای گروهک داعش در هنگام بریدن سر سربازان و مردم در روستاهای شهر حلب موجب انزجار عمومی از این گروه تروریستی شد. آنان حتی به اعضای دیگر گروه های تروریستی که به لحاظ فکری به آنان نزدیک هستند، رحم نکرده و پس از ایجاد اختلاف میان « داعش »، « جبهه النصره» و «احرار الشام» تصاویری را از سرهای بریده اعضای گروه احرار الشام منتشر کردند. دلیل دیگر انزجار عمومی و بخصوص مسلمانان از این گروه، هتک حرمت شخصیت های وارسته دنیای اسلام بود. تخریب مزار اویس القرنی، از یاران با وفا و گرانقدر امیر المومنین (ع) و عمار یاسر، از صحابه پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) در شهر «رقه» در شمال سوریه از جمله این رفتارها بود.

3. ریشه‌های تشکیل داعش
بذر اولیه شکل گیری این گروه شورشی را "ابو مصعب الزرقاوی" که اردنی‌الاصل بود، کاشت. این بذر با بالا گرفتن درگیری بین آمریکا و رژیم صدام در سال 2003 میلادی به بار نشست. زرقاوی قبل از فرارش به شمال عراق در سال 2001، فرماندهی شبه‌نظامیان داوطلب هرات افغانستان را بر عهده داشت. در شمال عراق بود که به "انصار الاسلام" -جنبش جدایی‌طلب کردهای عراق- پیوست و رهبری شاخه عربی آن را بر عهده گرفت. پیش از حمله آمریکا به عراق در سال 2003، بسیاری از مقامات آمریکایی بحث همبستگی زرقاوی با ظواهری را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کردنند. خیلی از کارشناسان معتقدند که تا اکتبر 2004 که زرقاوی از ظواهری سرپیچی کرد و طرد شد. این گروه همبستگی با القاعده نداشته است. در همان ماه، وزارت خارجه امریکا این گروه را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داد. "برایان فیشمن" کارشناس مرکز مطالعات آمریکای نوین معتقد است که در هر حال، این همبستگی اطلاقی یا حقیقی القاعده به زرقاوی نه تنها برایش بد نبود بلکه کاملا به نفعش تمام شد، چرا که با وجود از هم گسیختگی نیروهای مرکزی آن در افغانستان، هم چنان در صحنه باقی ماند.

سرکرده‌های برجسته داعش
مهم ترین سرکرده داعش ابراهیم عواد ابراهیم البدری السامرایی معروف به ابو دعا و ابو عواد یا ابوبکر البغدادی است که میان الرقه سوریه و استان‌های مرزی میان عراق و سوریه در روستای العکیدات جابجا می‌شود.
فاضل احمد عبدالله الحیالی هماهنگ‌کننده امور امارت عراق معروف به ابو معتز یا ابو مسلم الترکمانی العفری است که در نینوا است و بر نبردهای موصل که شب دهم ماه ژوئن جاری شروع شد نظارت دارد.
عدنان اسماعیل نجم البیلاوی معروف به ابو عبدالرحمن یا ابو اسامه، سروانی در ارتش رژیم صدام است که در شب پنجم ژوئن جاری در موصل در منطقه المزرعه کشته و سبب شد که نام عملیات حمله به موصل "انتقام بیلاوی" نام بگیرد.
چهارمین سرکرده داعش، والی الانبار و عضو شورای نظامی داعش به نام عدنان لطیف حمدی السویداوی معروف به ابو مهند السویداوی یا ابو عبد السلام و سرهنگ ارتش رژیم صدام است.
پنجمین سرکرده داعش والی استان‌های جنوب فرات مرکزی به نام احمد محسن خلف الجحیشی معروف به ابو فاطمه.
ششمین سرکرده، "موفق مصطفی محمد الکرموش" مسئول مالی امارت عراق معروف به ابو صلاح.
هفتمین سرکرده محمد حمید الدلیمی معروف به ابوهاجر العسافی هماهنگ‌کننده امور پستی میان استان‌هاست که میان استان‌های عراق جابجا می‌شود.
سرکرده هشتم داعش مسئول هماهنگ‌کننده امور بیوه زنان،خانواده کشته‌شدگان و اسیران این گروهک به نام عوف عبدالرحمن العفری معروف ابو سجی است.
نهمین سرکرده مسئول ویژه امور پستی و مسول خزائن به نام فارس ریاض النعیمی معروف به ابو شیماء است.
دهمین سرکرده مسئول امور مواد منفجره و بمبگذاری به نام خیری عبد محمود الطائی معروف به ابو کفاح است.
سرکرده های بعدی این گروهک شوکت حازم کلاش الفرحات معروف به ابو عبدالقادر مسئول روابط عمومی، عبدالله احمد المشهدانی معروف به ابو قاسم مسئول مهاجران عربی و انتقال عوامل انتحاری، بشار اسماعیل الحمدانی مسئول امور اسرای در زندان ها و معروف به ابو محمد، عبد الواحد خضیر احمد مسئول امنیتی معروف به ابو لوی یا ابو علی، نعمه عبد نایف الجبوری والی کرکوک و معروف به ابو فاطمه هستند.
شانزدهمین سرکرده رضوان طالب حسین اسماعیل الحمدونی معروف به ابو جرناس والی استان های مرزی و به دنبال آن وسام عبد زید الزبیدی معروف به ابو نبیل والی صلاح الدین و هیجدهمین سرکرده احمد عبدالقادر الجزاع معروف به ابو میسره یا ابو عبدالحمید است.

دلایل پیروزی های نظامی داعش چیست؟
اگرچه داعش تحت رهبری ابوبکر البغدادی نیز همانند القاعده از نظر ایدئولوژیک، یک جریان سلفی به شمار می‌رود، اما از لحاظ تاکتیک‌های نظامی، ویژگی های خاص خود را دارد و شاید به همین خاطر در کوتاه مدت از القاعده جدا شد. داعش، مانند القاعده نیست که فقط به سوء قصد و جنگ چریکی اکتفا کند، بلکه قلمروگشایی و فتح اراضی از مهم‌ترین مبانی جنگی این گروه است.

تعداد کل عملیات‌ها و اقدامات تروریستی داعش و جزئیات آن که در گزارش سالانه این گروه آمده است. 7681 اقدام تروریستی در یک سال می باشد. وقتی که بغدادی به فکر فتح یک شهر یا منطقه جدید می افتد، نیروهای خود را با لباس مبدل و ظاهر قابل قبول، به آن مناطق فرستاده و آن‌ها نیز در خانه‌های امن، منتظر فرمان می مانند. سپس آنها در همان مناطق برای بیعت با سران عشایر وارد مذاکره می شوند. اگر سران عشایر حاضر به بیعت شوند، چند تن از مهره های معتمد داعش در کنار آنها می مانند و هدایت عشایر را بر عهده می‌گیرند و استاندار یا فرماندار شهر را از میان آنها انتخاب می کنند. اگر هم برخی از سران منطقه حاضر به بیعت و همکاری نشوند، با استفاده از همان عملیات مخفیانه‌ آماده‌سازی، فشارهای خاصی را بر آنان وارد می کنند. داعش هم چنین اهمیت ویژه‌ای به فتح مناطقی می دهد که دارای منابع انرژی باشند و فتح مناطق نفتی از اولویت‌های این گروه به شمار می آید. این تاکتیک علاوه بر سرمایه و قدرت مالی برای داعش، تضعیف رقبا را نیز با خود به همراه می‌آورد.

کلید فهم قضیه
این گروه در آغاز، کار خود را بعنوان یک گروه شورشی اردنی آغاز می کند. حکومت اردن اصلا رخنه‌پذیر نیست و عملا گردن بغدادی و گروهش را می شکند. داعش در حال مرگ است که ناگهان داستان به شکل دیگری رقم می خورد و با اشتباه استراتژیک "بوش" و "دیک چنی" مبنی بر حمله به عراق، به طرز معجزه آسایی جان گرفته و بقا می یابد. داعش نیز بلافاصله وارد شمال عراق شده و با شورشیان کرد ائتلاف می کند، سپس به جنوب و غرب کوچ کرده و در موازات رود فرات که از سوریه به الانبار می رسد، متمرکز می شود.
سوریه، بهترین فرصت برای داعش بود که نتوانست از آن استفاده ببرد. نه بخاطر تندروی هایش بلکه بخاطر طمع اش در رقابت در بازار؛ بازاری که کشورهای غربی و سه کشور عربستان، کویت و امارات متحده با تزریق پول به آن، براه انداخته بودند. سوریه بستر بسیار مناسبی جهت تجارت برای شورشیان تکفیری است. دستمزد ماهیانه یک هزار و 500 دلار رقم بسیار خوبی است که هر شورشی را ترغیب به حضور گرمتر در این بازار می کند. کافی است شخص کمی لهجه سوری و چند متن قرآنی را بداند تا بودجه سرمایه گذاری را برای خود تأمین کند.
چرخه شانس چنان به سود داعش چرخید که امروزه خود را در جایگاه رهبر همه گروه‌های جهادی دیده و الانبار را بعنوان پایگاه امن برنامه ریزی خود با 10 سال دانش جنگ‌های پارتیزانی در دست دارد. داعش، خود را رهبر جهاد می داند و مرز عراق و سوریه برای بغدادی مزاحی بیش نیست. بین مناطق سنی‌نشین سوریه و الانبار عراق اتحاد مطلوبی برقرار است و داعش با علم بر این موضوع بر هر دو احاطه یافت و در بین آن ها رخنه کرد. ابوبکر البغدادی تلاش کرد تا خود را کمی در سوریه اثبات کند. جهاد ممکن است تصویر جهانی داشته باشد، اما سیاست تصویری کاملا داخلی دارد. پس به همین دلیل، شورشیان داخلی اصلا میل ندارند که شورشیان خارجی به آنها بگویند که چطور باید جنگید. مسئله، موضوع "اسلام گراتر" بودن یا "تندروتر" بودن نیست. مسئله، مسئله قدرت و تقدم است.
این سوال مطرح است که داعیه دار مقاومت کیست؟ البته گروه‌هایی همچون "ارتش آزاد سوریه" هستند که از غرب خواست که تا این حد جسورانه اقدام به صدور سلاح نکند و خود را جبهه اصلی مقاومت علیه اسد می داند. افسران کمی وجود دارند که به حکومت اسد پشت کرده باشند اما شورشی های بسیار کمتری وجود دارند که بخاطر ایمان، باور و با عشق به جنبش جهادی مبارزه کنند. در حقیقت، در رابطه با مسئله تقدم بر قدرت فقط دو مدعی وجود دارد: داعش و جبهه النصره. هر دو هم تا جایی که امکان دارد اسلامگرا و تندرو هستند. جبهه النصره ریشه بیشتری در سوریه دارد اما داعش هم دارای 10 سال سابقه است و هم از این روست که مدعی است باید سکان رهبری را به دست بگیرد. بغدادی، با علم بر این موضوع خواهان این بود که بعنوان امیر سپاه فتح سوریه دیده شود و الظواهری پذیرای این امر نبود. در نتیجه، به غرب رفت تا عملیات شخصی و بزرگ خود را آغاز کند و در همین راستا هم نام جنبش خود را از "دولت اسلامی عراق" به "دولت اسلامی عراق و شام" تغییر داد تا تمرکز بر سوریه جدید ایجاد گردد.
اما نکته اینجاست که وقتی شما با یک هزار و 200 گروه و فرقه روبرو هستید، یعنی در اصل با یک هزار و 200 شخص طرف هستید که هر کدام از آنها دهها و یا صدها نیرو دارد که حاضرند در دم به دستورش بمیرند. رهبران و افراد این گروه‌ها به هیچ عنوان دوست ندارند که یک گروه عراقی غریبه ناگهان پیدایش شده و داعیه دار انقلاب سوریه باشد. تمرکز احزاب و گروه‌های سوری بر مخالفت با اسد، بومی بودن این به قول خودشان انقلاب است و این در حالیست که بغدادی به جهاد خود به شکل جهانی نگاه می کند. در تئوری او، اگر یک نیروی چچنی قرآن بداند، حق دستور دادن به یک نیروی عراقی یا عرب را خواهد داشت.
نیروهای سوری داعش را غالبا جوانان پر ادعایی تشکیل می دهند که تا دندان مسلح هستند و خیلی مشتاقند که به مردم مناطق اشغال شده یاد بدهند که چگونه باید زندگی کرد. مسئله هم مسئله افراط گرایی یا بومی گرایی نیست. داعش، حلب را به نفع جبهه‌النصره و جبهه اسلامی تخلیه کرد، اما با نیروی جذب کرده زیاد. ظواهری هم از مخفیگاه خود در پاکستان، عملکرد بغدادی را شبیه به عملکرد زرقاوی برشمرد و او را مسئول نابودی و تخریب القاعده در سوریه همانطور که در عراق بود، دانست. ظواهری تاکید داشت که ابوبکر البغدادی با داعش بر عراق و محمد الجولانی با جبهه النصره بر سوریه تمرکز کنند. اما بغدادی که 10 سال سابقه جنگ را پشت سر داشته و در این مدت با هر کس که حشر و نشر داشته، چیزی جز کشتن نشنیده و ندیده است، چندان روحیه آماده ای برای درک حساسیت های قومی و بومی ندارد. برای او قتل عام بعنوان گروهی مستقل و خودسر مهم است و حالا صدور دستور از دفتر مرکزی در پاکستان دیگر معنی ندارد.
پاسخ بغدادی و گروهش به الظواهری به شکل ترور شورشی های احزاب دیگر و قتل "ابوخالد السوری" (نماینده اعزامی ظواهری که برای حل اختلاف بین داعش و جبهه النصر به سوریه آمده بود) در فوریه 2014 نشان داده شد. حاصل اختلاف و درگیری داعش با همه دیگر احزاب، 2 هزار کشته از نیروهای طرفین بود و هنوز آتش این عداوت روشن است.

زمانی که فشار در سوریه در حال افزایش بود، موج ملایمی از فشار در عراق در حال پاگرفتن بود. از زمان ترک عراق توسط آمریکا در پایان سال 2011، داعش بتدریج بر بررسی نقاط ضعف مناطق شیعه نشین تمرکز کرد و متأسفانه این نقاط ضعف بسیار بود. در جولای سال 2014، داعش به زندان ابوقریب نفوذ کرده و ضمن اعدام 300 زندانی شیعه، صدها تن از نیروهای خود را جهت مبارزه با شیعیان آزاد نمود. پس از آن، به سمت غرب عراق متمرکز می شود. یعنی کرانه رود فرات. فرات از سوریه نشات گرفته و در راستای حرکت خود از الرقاء و دفتر مرکزی داعش در سوریه گذشته و به عراق سرازیر می شود. سپس از مراکز قدرت داعش نظیر "رمادی" و "فلوجه" گذشته و به خلیج فارس می رسد. فرات یعنی شورش و یاغی گری. نه بخاطر وجود داعش، بلکه به این علت که پیش از قرن بیستم شهرک سازی فقط در کنار فرات مجاز بود و اهل تسنن هم تمرکز را بر خانه سازی در کرانه فرات قرار دادند. داعش در اوایل سال 2014 با نفوذ زیاد دیگر گروه های تروریستی و شورشی در کرانه فرات روبرو می شود. فلذا، به سمت فلوجه حرکت کرده و آنجا را تصرف می کند. فلوجه به دلیل همیشه یاغی بودن مردمش به خصوص علیه اشغال عراق توسط آمریکا م توانست بستر خوبی برای حضور داعش باشد و این چنین هم شد.

نقش داعش در پیشبرد سناریوی اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی

گزارش‌های منتشرشده در گاردین، اشپیگل و مقامات آگاه حکومت‌های اردن، ترکیه و مصر، حاکی از آنست که نیروهای داعش در دوره های مختلف تحت آموزش متخصصین آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی در اردن، ترکیه و اسراییل بوده اند. این گزارش‌ها نمایانگر اینست که ‌آمریکایی ها از چند ما قبل از تحرکات داعش در عراق کاملا خبر داشته و همه چیز برای برنامه‌ریزی آماده بوده است.
تروریست‌های داعش با اجرای برنامه تفرقه سرویس‌های اطلاعاتی غربی و منطقه‌ای، طی سال‌های اخیر به نام اسلام، بزرگترین نقش را در پیش‌برد سناریوی اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی ایفا کرده‌اند. باید اذعان داشت که داعش خواستار برقراری دولت اسلامی سنی در مرز عراق و سوریه جایی بین کردستان و اراضی شیعه‌نشین است. و حالا این امر به هر شکل ممکنی باید صورت گیرد. البغدادی فراتر از هر چیز، یک چیز می خواهد: "خلأ". با توجه عمیق به این واژه، به خوبی مفهوم جامع و کلی عملکرد و هدف داعش درک خواهد شد. نفوذ به لایه های ایدئولوژیکی، حزبی، سیاسی، اجتماعی، و نظامی هر کشور مورد نظر، از اهداف اصلی داعش بوده و این امر با خلق خلاء در این لایه ها صورت پذیر است. آمریکا نیز با موضع گیری اخیر خود در قبال جریانات عراق، سوءنیت خود را نشان داده و اثبات کرد که اتهام ارتباط نزدیکش با داعش –فرزند ناخلفش- خلاف واقع نبوده است. دولت اردوغان نیز در کنار هم پالگی هایش –عربستان، قطر، اردن، و اسراییل- از هیچ تلاشی (از ارسال سلاح گرفته تا مداوای مجروحین داعش در بیمارستان های این کشور) برای همراهی با این گروه تروریستی مضایقه نکرده است.
به نظر می رسد همانطور که غالب تحلیلگران پیش بینی کرده اند، می بایست در آینده شاهد این باشیم که فرزند ناخلف تفرقه و فتنه یقه خرافت و سخافت حامیان غربی-عربی خود را بگیرد و تبدیل به عذابی بزرگ برای آنان شود. قطع این غده بدخیم از کالبد خاورمیانه امروز از اساسی ترین نیازهای جامعه بین الملل است. چرا که دیر یا زود باید شاهد قدرت نمایی ابوبکر البغدادی در نقاط مختلف جهان باشیم.

نتیجه گیری:
گروهک تروریستی داعش به رغم اینکه ادعای احیای عظمت گذشته کشورهای اسلامی را دارد و مدعی است که به دنبال وصل کردن سرزمین بین‌النهرین و شام به یکدیگر است در اصل پدیده ای است که مهم‌ترین مشخصه آن تجزیه طلبی است که این بر خلاف ادعایش در مورد تشکیل حکومت اسلامی است. داعش به دنبال سوار شدن بر موج تجزیه طلبی در عراق و سوریه است. این گروهک در سوریه با شکست مواجه شده و اکنون تمام نیروی خود را در عراق متمرکز کرده است. این گروه برآمده از دل گروه توحید و جهاد است که نهضت مقاومت در عراق در سال 2003 برای مقابله با تهاجم آمریکا علیه عراق را پایه گذاری کرد اکنون بار دیگر به خاستگاه و محل رشد و نمو اولیه خود بازگشته است اما این بار در صفوف نیروهای خود، نیروهایی از شمال آفریقا و برخی کشورهای اروپایی و یا آمریکا را دارد. داعش که امروزه با حمله به استان‌های سنی نشین عراق و کشتار مردم بی گناه این مناطق موجی از وحشت را در عراق به وجود آورده است در اثر تهاجم آمریکا به عراق تشکیل شد. در واقع انگیزه اصلی الزرقاوی از تشکیل گروه توحید و جهاد که هسته اصلی شکل گیری داعش بود مقابله با آمریکا در عراق بود. نگاه ابزاری آمریکا به کشورها و گروه ها هرچند منافع این کشور را برآورده می کند اما دیگران را گرفتار تروریسم و فقر و جنگ می کند. حال همه نگاه ها از سوی سوریه به سمت عراق برگشته است. باید دید که ارتش عراق که برخی از نیروهای بعثی در آن حضور دارند و در حمله داعش به موصل به کشور عراق خیانت کردند چگونه پایان داعش را در غرب عراق برای همیشه رقم خواهند زد. البته در کنار کارشکنی گروه های داخلی نباید از حمایت برخی از کشورهای منطقه از داعش نیز غافل ماند. این کشورها از جمله عربستان و قطر در حال تجهیز ماشین جنگی داعش هستند که هر زمان ممکن است تغییر جهت داده و سرزمین آنها را درنوردد.
.................................................................
منابع:
1. پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir)
2. SHIA-NEWS.COM
3. مشرق نیوز
4. خبرگزاری برهان
5. خبرگزاری ایرنا


:: موضوعات مرتبط: مقالات , گروهک تروریستی داعش , ,
:: برچسب‌ها: درباره داعش بیشتر بدانیم(6) ,



مخالفت با گروهک داعش(5)
نوشته شده در پنج شنبه 14 اسفند 1393
بازدید : 495
نویسنده : محمد رضا نجفی

مخالفت با گروهک داعش(5)

بسيج نيروهاي مخالف دولت سوريه جهت سركوب دولت اسلامي شام و عراق (داعش) و همراه شدن غرب و اعراب با آنها که پیشتر از این گروه حمایت مالی، تسلیحاتی و... می کردند يك تصميم عادي نبوده بلكه روي اين تصميم فكر شده است. سركوب داعش با اين قدرت و توانمندي نمي‌تواند كار ساده و تصميم فوري و بدون فكر باشد زيرا همه مخالفين دولت سوريه مي‌دانند كه داعش از نظر افراد وتسليحات بسيار قدرتمند است و بي رحمانه با مخالفينش برخورد مي‌كند. از اين رو تصميم براي سركوب داعش با هماهنگي كشورهاي عربي شركت‌كننده در بحران سوريه صورت گرفته است.

1. بسيج نيروها‌ي مخالف عليه داعش

حضور قدرتمند داعش در مناطق مختلف سوريه و تلاش براي اخراج ديگر گروه ها سبب بسيج كليه نيروها مخالف دولت سوريه عليه اين گروه افراطي شده است. گروه‌هاي غير مذهبي در سوريه از جمله ارتش آزاد كه از سوي آمريكا و غرب و كشورهاي عربي حوزه خليج فارس حمايت مالي و تسليحاتي مي‌شوند از قدرت يافتن داعش نگرانند و تلاش مي‌كنند سدي در برابر اين گروه افراطي تشكيل دهند. مخالفان داعش معتقدند كه اين گروه افراطي سعي مي‌كند آزادي هاي مردم سوريه را محدود كند و از فعاليت روزنامه نگاران جلوگيري نمايد. آنها معتقدند كه فشارهاي داعش سبب خروج تعداد زيادي از فعالان سياسي و روزنامه نگاران از سوريه شده است.
زهران علوش رهبر گروه "لواءالاسلام" و سخنگوي جبهه اسلامي سوريه ضمن توجيه تشكيل ارتش اسلامي سوريه آنرا اقدامي براي مقابله با گروه سلفي داعش قلمداد كرد واعلام نمود بسيج نيروهاي مخالف براي مقابله با افراطيون وابسته به القاعده از جمله النصره و داعش است كه دست به كارهاي فساد انگيز در شمال وشرق سوريه زده‌اند. به نظر مي‌رسد كه گروه داعش از تشكيل ارتش اسلامي سوريه ناخشنود است.

درگيري بين داعش و گروه‌هاي سلفي افراطي در سوريه از جمله "كتائب عاصفه الشمال" در شمال اين كشور بدين علت است كه گروه داعش تلاش مي‌كند گذركاه استراتژي باب السلامه واقع در مرز تركيه را در دست گيرد. درگيري ها منجر به كشته شدن تعدادي از اعضاي عاصفه الشمال شده است. گذرگاه باب السلامه منطقه استراتژي سوريه و مرز تركيه است و پناهندگان سوري از اين گذرگاه بسوي تركيه عبور مي‌كنند و مواد غذائي و اسلحه براي مخالفين دولت سوريه از اين گذرگاه وارد خاك سوريه مي‌شود.

2. نقش عربستان در تضعيف داعش

بر اساس نوشته وليد شقير نويسنده روزنامه سعودي الحياه چاپ لندن تصميم براي سركوب داعش هنگام برگزاري كنفرانس سران شوراي همكاري خليج فارس در كويت دردهم دسامبر 19 آذر ماه 92 گرفته شد. وي در مقاله‌اي تحت عنوان "داعش ژنو2 و حزب الله" مي‌نويسد: سخنراني احمد الجربا رئيس ائتلاف ملي مخالف دولت سوريه در كنفرانس مزبور براي اين بود كه نشان داده شود كه داعش چه نقشي در سوريه ايفا مي‌كند و احمد الجربا، اين گروه را متهم به مزدوري براي رژيم بشار اسد كرد. نويسنده مقاله معتقد است در كنفرانس سران شوراي همكاري خليج فارس اساس مبارزه با داعش پي ريزي شد تا گروه‌هاي مخالف (مورد حمايت عربستان و كشورهاي همدست با آن) بتوانند شرايط موجود قبل از برگزاري كنفرانس ژنو را به نفع مخالفين دولت سوريه تغيير دهند.

گروه داعش نه تنها با گروه‌هاي مخالف در سوريه مي‌جنگد بلكه با كُردهاي سوريه و عراق نيز مبارزه مي‌كند. اخيرا درگيري هايي بين عناصر داعش و كُردهاي سوريه در منطقه الحسكه واستان الرقه در شرق سوريه رخ داد كه تعدادي از دو طرف كشته شده‌اند.داعش اخيرا تلاش كرد مناطق شمال وشمال شرق سوريه را اشغال نمايد ولي با مقاومت كردها در مناطق الحسكه و القامشلي و عندان مواجه شد و درگيري هاي شديدي بين داعش و كردها رخ داد. ولي كردهاي سوريه توانستند مناطق تحت نفوذ خود را از داعش پس بگيرند. داعش پس از درگيري با كردها 120 تن از مردم كرد سوريه را در منطقه اعزاز در حلب به اسارت گرفت و عمليات وحشيانه‌اي عليه كردها انجام داد.

3. تقويت النصره و تضعيف داعش

برخي از صاحب نفوذان درجبهه مخالف دولت سوريه معتقدند كه تقويت گروه النصره سبب تضعيف داعش خواهد شد و بدين علت تلاش‌هايي در حال حاضر در جريان است كه جبهه النصره مورد حمايت آمريكا و غرب و شيوخ منطقه خليج فارس قرار گيرد و بدين ترتيب راه براي تضعيف داعش فراهم گردد. برخي از حاميان جبهه النصره تلاش مي‌كنند آمريكايي‌ها را متقاعد سازند كه از جبهه النصره در برابر داعش حمايت مادي و تسليحاتي كند. محافل مطبوعاتي معتقدند برخي از شيوخ عرب كه نقش بارزي در رساندن كمك به مخالفين دولت سوريه دارند اينك به گروه النصره نزديك شده‌اند.

چارلز ليستر كارشناس مركز بروكينگز معتقد است كه تعداد نيروها داعش در سوريه بين 6 تا 7 هزار نفر است. "ديده‌بان سوري حقوق بشر" كه توسط مخالفين دولت سوريه اداره مي‌شود معتقد است كه داعش باول دالوليو كشيش مسيحي وبيست تن از خبرنگاران كانال تلويزيوني اوروپ 1 از جمله ديديه فرانسوا و هم چنين خبرنگار روزنامه لوپون نيكولا انان و خبرنگار روزنامه الموندو خافيير اسبينوسا و عكاسان اروپائي از جمله پيير توريس وريكاردو گارسيا فيلانوفا را در اختيار دارد.

- اختلاف داعش و جبهه النصره از کجا شروع شد

با آغاز اختلافات و درگیری‌ها بین عناصر جبهه النصره و داعش در سوریه، سرانجام "ایمن الظواهری" سرکرده القاعده تصمیم "ابوبکر البغدادی" رئیس گروه دولت اسلامی در عراق برای ادغام گروه خود با جبهه النصره را لغو کرد. الظواهری تأکید کرد که فعالیت های "دولت اسلامی در عراق" فقط به عراق منحصر شود. ولی این موضوع برای سرکرده داعش خوشایند نبود، به صورتی که البغدادی، در نواری صوتی اعلام کرد که با درخواست ایمن الظواهری، برای لغو گروه داعش و جدایی از جبهه النصره، مخالف است. وی گفت: "گروه دولت اسلامی عراق و شام تا زمانی که نبض ما می‌زند و خون در رگ‌هایمان جاریست باقی خواهد ماند و ما حاضر به عقب نشینی و چانه زدن نیست."

4. جیش المجاهدین و اعلام جنگ با داعش

«جیش المجاهدین» گروهی تازه تاسیس بوده و در 3 ژانویه جاری در استان حلب در سوریه تعدادی از گروه‌های مسلح تحت عنوان جیش المجاهدین با هم متحد شدند و رهبری آن را «توفیق شهاب الدین» فرمانده سابق گردان‌های نورالدین الزنکی بر عهده دارد. براساس منابع خبری بارزترین گروه‌های مسلحی که با هم متحد شده اند عبارتند از جنبش اسلامی نور، گروه «استقم کما امرت»، «گردان‌های نور الدین الزنکی»، «لواء الحریة الاسلامیة»، «تیپ انصار الخلافة»، «تیپ امجاد الاسلام»، «تیپ الانصار» و «تیپ جند الحرمین»
اعلام تشکیل جیش المجاهدین در شرایطی صورت می‌گیرد که معارضان و حامیان خارجی آنها در تلاش هستند تا در آستانه برگزاری ژنو 2 صفوف ناموزون و ازهم پاشیده معارضان سوری بازسازی کنند. «محمد ادیب» سخنگوی فرماندهی جیش المجاهدین گفت که کار جیش المجاهدین منحصر به شهر حلب نیست و تمام سوریه را شامل می‌شود و این گروه قصد دارد شهر حلب، ادلب و حومه آنها را از داعش بازپس بگیرد. وی افزود که چهار چوب کار جیش المجاهدین جنگ با داعش در تمامی مناطق سوریه است و برای تحقق این هدف بین گروه های مسلح اعلام یکپارچگی شده است و فرماندهی جیش المجاهدین تمام گروه‌ها را برای پیوستن به جیش المجاهدین و جنگ با داعش دعوت می‌کند. وی سبب جنگ با داعش را رفتارهای اخیر این گروه دانست؛ رفتارهای که شامل اهانت به مردم سوریه، تعدی به حرمت‌های دین، جنگ با ارتش آزاد و تکفیر ملت سوریه است و افزود در این تشکیلات جدید به روی تمامی گرو‌ه‌های مسلح باز است.

در نتیجه بنا بر آنچه گفته شد، عربستان سعودي و كشورهاي شركت كننده در جنگ سوريه به عوامل خود دستور دادند به هر قيمتي گروه داعش را سركوب نموده، و جبهه اسلامي سوريه بعنوان نيروي قدرتمند (مورد حمايت عربستان و قطر و تركيه و آمريكا) كه مي‌تواند در برابر ارتش دولتي سوريه بايستد مطرح گردد ومورد رضايت آمريكا وغرب قرار گيرد و اين گروه جديد بعنوان تنها قدرت نظامي مخالف دولت سوريه در صحنه سياسي اين كشور ايفاي نقش نمايد. مطرح شدن جبهه اسلامي سوريه وحمايت همه جانبه كشورهاي حوزه خليج فارس وتركيه و آمريكا از آن براي اينست كه ائتلاف ملي سوريه و جناح نظاميان يعني ارتش ازاد سوريه بكلي نقش خود را از دست داده‌اند و تنها جبهه اسلامي است كه در شرايط فعلي به گمان حاميان آن، قادر است جاي همه اين گروه‌ها را بگيرد و نقش اصلي تنها گروه مخالف دولت بشار اسد را بازي كند.


:: موضوعات مرتبط: مقالات , گروهک تروریستی داعش , ,
:: برچسب‌ها: مخالفت با گروهک داعش(5) ,



حامیان و پشتیبانان داعش چه کسانی هستند(4)
نوشته شده در پنج شنبه 14 اسفند 1393
بازدید : 488
نویسنده : محمد رضا نجفی

حامیان و پشتیبانان داعش چه کسانی هستند(4)

با توجه به گستردگی کمک‌های مالی، تسلیحاتی و لجستیکی که با آغاز جنگ در سوریه به این کشور سرازیر شده است؛ تلاش گروه‌های مسلح به ویژه داعش برای دستیابی هرچه بیشتر به این کمک ها و سلطه بر گروه‌های دیگر شدت گرفت که این امر موجب آغاز جنگ و درگیری گروه‌های مسلح با یکدیگر شد. اما با وجود اعلام برائت حامیان گروه‌های مسلح از داعش و جبهه النصره، کمک های حامیان خارجی هم چنان به دست این دو گروه می‌رسد. این کمک ها در قالب حمایت های مالی، تسلیحاتی، لجستیکی، اطلاعاتی، آموزشی و غیره از سوی حامیانی مانند عربستان و قطر و ترکیه به همراه چند کشور غربی، موجب ادامه جنگ و ویرانی در سوریه شده است. عناصر "داعش" از اواخر دسامبر 2013 و اوایل سال 2014 و با آغاز عملیات نیرهای ارتش عراق برای پاکسازی الانبار، وارد شهر فلوجه در این استان شدند.

حمایت آمریکا از گروه تروریستی داعش

مدت هاست این موضوع روشن شده که دو گروه اصلی معارض یعنی داعش و جبهه در ارتباط نزدیک با گروه القاعده هستند که مورد حمایت آمریکا نیز می باشند. یکی از دلایل حمایت آمریکا از تروریسم در سوریه این است که این موضع استراتژیک یعنی سوریه که مانع تسلط مطلق غرب بر جهان عرب است و برای اسرائیل خطر آفرین می باشد از بین برود. به همین ترتیب حمایت آمریکا از گروه داعش در عراق این است که از قدرت گرفتن اقلیت بزرگ شیعیان جلوگیری شود. ریشه بحران آفرینی های گروه تروریستی داعش در عراق ریشه در پیروزی مردم در انتخابات قانونی دولت این کشور و هم چنین خروج مفتحضانه آنان از سوریه دارد. به عبارت دیگر آمریکا و هم پیمانانش در نهان با این گروه ها احساس نزدیکی می کنند و ترس اصلی آنها است که خاورمیانه به منطقه ای قدرتمند در جهان تبدیل شود و غرب برای تسلط بر این منبع قدرت وارد این جنگ شد.

پس از حوادث سی ام ژوئن در مصر که به سقوط اخوان المسلمین منجر شد گروه تروریستی داعش به عنوان جایگزین این گروه فعال شده به همین منظور آمریکا از عملکرد این گروه راضی است اگر چه داعش یک گروه جنایتکار به شمار می آید. نام نهادن بر گروه‌های تروریستی با نام‌هایی مانند النصره و داعش به جای القاعده از یک سو نمایش شکست تروریسم جهانی با محوریت القاعده است و از سوی دیگر غرب با ادعای آنکه گروه‌هایی مانند داعش و النصره شاخه‌های بر جای مانده از تروریسم هستند نظامی گری خود در جهان را توجیه می‌کنند. به همین دلیل حمايت مستقيم و غير مستقيم آمريکا و هم پیمانانش از داعش از ابتداي جنگ سوريه قابل مشاهده بود. از ديد کاخ سفيد، مهره هاي داعش ملزم به نابودسازي منطقه هستند. در اين ميان ائتلاف نيروهاي القاعده، بعثي ها و برخي قبايل عراقي محوريت عمده اي دارد. در حقيقت اعضاي داعش عراق را نيز همين افراد تشکيل مي دهند. اين كشورها طي سه سال اخير به تروريست ها و مزدوران خارجي در سوريه كمك هاي تسليحاتي و مالي كرده و در سطح بين المللي هم از آنها حمايت سياسي كرده و رسانه هاي غربي هم در راستاي سياست هاي كشورهاي خود حقايق در سوريه و عراق را وارونه جلوه مي دهند و تصويري نادرست از واقعيت هاي اين كشور ترسيم مي كنند به‌طوري كه تروريست هاي جنايتكار را مبارزان آزادي قلمداد مي كنند.

در سه سال گذشته داعش از حامیان غربی خود و به ویژه آمریکا سلاح‌ها و تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای دریافت کرده است که این سلاح ها به عراق منتقل شده‌اند. نیروهای خط‌ شکن داعش، از کشورهای چچن، لیبی، تونس، افغانستان، پاکستان و اردن هستند که در سه سال گذشته در اردن، ترکیه و پاکستان توسط افسران سازمان «سیا» و «موساد» آموزش دیده‌اند و در سه سال گذشته در سوریه تجربه کافی کسب کرده‌اند و در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ وارد کشور عراق شده اند. آمریکایی‌ها در ۱۰ سال گذشته اجازه نداده‌‌اند ارتش قوی در عراق شکل بگیرد و مهمات خوبی داشته باشد، عامل اصلی فشارهای زیاد آمریکایی‌ها برای استفاده از مهره‌های سوخته حزب بعث بود. آمریکایی‌ها فشار زیادی به دولت عراق وارد کردند که از نیروهای بعثی در ساختار ارتش و بخش های فرماندهی استفاده شود و متاسفانه آنها در بخش‌هایی از ارتش عراق نفوذ دارند و خیانت می‌کنند. داعش مورد حمایت شاخه سیاسی حزب بعث می‌باشد.

عناصر گروه داعش از بی رحم ترین تروریست های حاضر در سوریه و عراق هستند و به حملات وحشيانه خود در عراق و سوریه ادامه مي دهد. حملاتي که هدف آن ايجاد رعب و وحشت و اشغال شهرهاي مختلف عراق در راستاي اهداف کلان ايالات متحده آمريکاو هم پیمانانش است. تروریسمی که در سطح بین المللی اقدامی برای توقف آن انجام نشده، محاکمه نشده و در بسیاری از حالات هم از وتو برای جلوگیری از محکومیت آن در سازمان ملل متحد استفاده شده، سبب تشویق تروریسم دیگری یعنی تروریسم تکفیری و مذهبی است. عملکرد شورای امنیت سازمان ملل نیز (که تحت نفوذ آمریکا می باشد) تا حد زیادی بیانگر حداکثر تسامح در مواجه با تروریسم در عراق است. عناصر گروه داعش مانند "جبهه النصره" از بی رحم ترین تروریست های حاضر در سوریه و عراق هستند. فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده از جنایت های این گروه تروریستی موجب شد که حامیان گروه‌های مسلح در سوریه مدعی شوند که از این گروه حمایت نمی‌کنند. حتی برخی گروه‌ها نیز برای افزایش دریافت حمایت های بین المللی خود را مخالف این گروه جلوه داده و با داعش وارد جنگ شده‌اند.

حمایت ناشیانه «BBC» و «VOA» از تروریست های داعش
۷ تیر ۱۳۹۳ شبکه های ماهواره ای : پس از گذشت بیش از سه سال از ظهور نئوتروریست های تکفیری در سوریه و عراق، که اخبار و تصاویر اقدامات وحشیانه و غیرانسانی آن ها در کل رسانه های جهان منتشر شده، بر اذهان عمومی مردم دنیا پوشیده نیست که این جریانات تکفیری، تمام گروه های تروریستی دنیا را در انجام هر نوع جنایتی روسفید کرده اند. اما برخورد دوگانه غرب و شبکه رسانه ای آن در مواجهه با این جریانات تکفیری تروریستی، بیش از پیش برای توده های مردم «آزاردهنده» و «اعصاب خردکن» شده است. موج عظیم انتقادات مخاطبان شبکه دولتی انگلیس (بی بی سی/BBC) نسبت به پرهیز این شبکه از بکارگیری عنوان تروریست برای گروهی چون “داعش” ، باعث شد که مسئولان شبکه یادشده وادار به پاسخگوئی و بهانه تراشی در این باره شوند. چندی پیش دو تن از سردبیران این شبکه، برای قانع کردن افکار عمومی به مقابل دوربین فرا خوانده شدند.
“لیلی ابوالحسنی” یکی از سردبیران شبکه در پاسخ به پرسش مخاطبان که چرا بی بی سی برای داعش از عبارت گروه تروریستی استفاده نمی کند؟ گفت: «سیاست ما بر این است که مادامی که یکی از مسئولان رسمی کشورها و یا دولت ها از عنوان گروه تروریستی برای هر گروه مبارز و پیکارجو استفاده نکند، ما هم چنین عبارتی را در هیچ یک از بخش های شبکه برای آن گروه بکار نخواهیم برد.»
سؤال اساسی این است که چرا بی بی سی و صدای امریکا چنین رفتار متناقضی دارند و چنین آشکار دروغ می گویند؟ پاسخ بسیار روشن است؛ سیاست غرب به سردمداری امریکا و انگلیس در منطقه و خصوصا کشورهای اسلامی، ایجاد و پشتیبانی از گروه های تروریستی است که توسط خودشان در فضاهای نظامی یا زندان هایی چون “ابوغریب” و “گوانتانامو” تربیت شده اند تا در راستای ایجاد و القای اختلافات مذهبی و قومی در کشورهای اسلامی نقش آفرینی کنند.
از این رو برای نشان دادن درگیری کاذب بین شیعه و سنی -که جز با استمداد از شبکه های ماهواره ای اختلاف افکن شیعی و سنی و برخی جهالت ها و تعصبات کور مذهبی ممکن نیست- دست به چنین اقداماتی زده و گروه تروریستی داعش را با عناوین چون “اسلامگرایان داعش” ، “پیکارجوهای داعش” و یا “گروه بنیادگرای اسلامی داعش” خطاب می کنند.

هدف دیگر دولت های غربی از این دروغ پردازی ها این است که در صورت موفقیت این گروه ها به ساقط کردن نظام های سیاسی در کشورها - مثل نظام حامی مقاومت اسلامی سوریه و یا نظام شیعی عراق - وجاهت تشکیل دولت را برای آنان (گروه های تروریستی چون داعش) حفظ کرده و در صورت امکان، دست پروردگان خود را برای پیاده سازی و اتمام نقشه های نیمه تمامشان در منطقه، به قدرت برسانند.

دولت اسلامی عراق و شام (ISIS) یا همان "داعش" - که بتازگی مجازات سنگینی هم برای به کار بردن آن وضع کرده‌اند و به نام "دولت اسلامی" تغییر نام داده‌اند، خود را گروهی جهادی سنی معرفی می‌کند که به دنبال ایجاد یک حکومت و دولت چندملیتی اسلامی مبتنی بر شریعت است. این گروه، انشعاب و باقیمانده القاعده عراق است که طی حمله آمریکا برای سرنگونی صدام به عراق پدید آمد و ناآرامی و هرج و مرج شکل گرفته پس از آن، بستر مناسبی را برای جنگ چریکی علیه نیروهای ائتلاف و متحدان داخلی آنها شکل داد.

هزینه های داعش
بدون شک برای انجام هزینه های تروریستی از سوی هر گروهی هزینه ها و بودجه های کلانی وجود دارد و گروهک تروریستی داعش نیز از این قاعده مستثنا نیست. تحلیل های مختلفی درباره تأمین مالی داعش برای انجام عملیات تروریستی در سوریه و عراق وجود دارد. گفته می شود، برخی دولت کشورهای منطقه هزینه های این گروه را تامین می کنند و ارتباطاتی با سران و دستگاه های امنیتی این کشورها دارند و برنامه های تروریستی آنان از سوی این کشورها طراحی می شود. داعش مانند دیگر گروه های تروریستی بخشی از منابع مالی خود را از مناطقی که تصرف می کنند، تأمین می کنند.

بودجه داعش چگونه تأمین می‌شود؟
سرمایه گذاران داعش در سوریه، اردن و عربستان در طی این چند سال حمایت مالی بسیاری از داعش داشته اند. کارشناسان معتقدند که بخشی از بودجه داعش از طریق قاچاق، باج‌گیری، و دیگر جرائم تأمین می شود. در چند سال اخیر، این گروه بر سرمایه گذاری و جذب نیروی داخلی تمرکز کرده است. برخی تخمین ها حاکی از درآمد 8 میلیون دلاری داعش در هر ماه ناشی از باج و مالیات‌گیری در زمینه تجارت‌های خرد و کلان تا پیش از فتح موصل یعنی دومین شهر بزرگ در ژوئن 2014 است. هم چنین طبق گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «الرابط الیمنی» اسناد و گزارشات آمریکایی نشان می دهند که 131 شخصیت آکادمیک، فعال سیاسی و شخصیت‌ دینی وابسته به 31 کشور جهان، مسئولان اصلی تأمین مالی داعش هستند.

اصلی‌ترین نیروهای داعش از کجا آمده اند؟
فرماندهان و مدیران دوران بعث و چهره‌های نزدیک به صدام، نظامیان بریده از ارتش سوریه و عراق، جنگجویانی از اروپا، چچن، بوسنی، شرق ترکستان، لیبی، افغانستان و چندین کشور دیگر، افرادی هستند که حاضرند به عنوان نیروهای تحت امر بغدادی، به داعش بپیوندند.

رکن تبلیغاتی تشکیلات داعش چیست؟
بخش رسانه ای داعش شامل دو مؤسسه رسانه ای فرقان و اندلس هم فعالیت های تبلیغی و رسانه ای را پیگیری می کند و تمامی تصاویر تکان دهنده از طریق این رسانه ها منتشر می شود. مؤسسه "الفرقان" که زیر نظر مرکز اصلی القاعده در افغانستان کار می‌کرد از سال 2006 با اعلام موجودیت دولت اسلامی عراق، کار خود را آغاز کرد و از همان اول به ارگان رسمی تبلیغاتی القاعده در عراق تبدیل شد. نظارت بر همه مراکز اطلاع رسانی وابسته به القاعده از جمله "الفرقان" بر عهده مرکز تبلیغاتی "الفجر" بود.
به گزارش «شیعه نیوز»، مؤسسه "الفرقان" مؤسسه‌ای است که تولیدات آن، شامل سخنرانی های سران القاعده و گروه های تکفیری می شود. هشام الهاشمی یکی از تحلیلگران متخصص در زمینه دیدگاه‌های تکفیری جزئیات ساختار تشکیلاتی موسسه فرقان شاخه تبلیغاتی و اطلاع رسانی گروهک تروریستی داعش را در گفتگو با سایت خبری "وای نیوز" معرفی کرد.

وی تأکید کرد که ناصر الغامدی سعودی در حال حاضر بر این موسسه اشراف دارد. مقر وی پیشتر در عراق قرار داشت، اما در سال 2010 با از بین رفتن این مرکز؛ به سوریه منتقل شده‌اند. هاشمی تصریح کرد که ایده تشکیل موسسه فرقان زمانی بود که دولت اسلامی عراق در سال 2006 به ریاست ابو عمر البغدادی ( یا حامد داود الزاوی) تشکیل شد. در آن زمان عبداللطیف الجبوری از مبارزان القاعده که اخیرا در عراق به قتل رسیده است، پیشنهاد تشکیل موسسه ای را داده که مانند موسسات تبلیغاتی طالبان و القاعده و دیگر شاخه های این سازمان‌ها فعالیت کند. 

الجبوری پیشنهاد داد که اسم جنبشی هر کسی که این موسسه تبلیغاتی را مدیریت می‌کند نیز از ابو میسره العراقی به ابو عمر تغییر پیدا کند و به این ترتیب این اتفاق نیز رخ داد. هاشمی که تحلیلگر مسایل راهبردی نیز هست، می‌افزاید که الجبوری خودش اولین فردی بود که ابو عمر لقب گرفت. ناصر الغامدی که یک فرد سعودی از اهالی جده است، نیز در اداره این موسسه تبلیغاتی به وی کمک می‌کرد. الغامدی همان کسی است که بعد از کشته شدن الجبوری در عراق رهبری این موسسه را بر عهده گرفته است.

از دیگر شخصیت هایی که برای آغاز به کار موسسه فرقان کار کرد، علی الیمنی است که ابو زهرا کنیه اوست. او تابعیتی یمنی دارد. محمد عبدالستار الجنابی با تابعیت عراقی که الان در بازداشت است و نجاح الکرخی با تابعیت عراقی و مهندس انیس ابو دعا که وی نیز در بازداشت است، از دیگر اعضای موسس این سازمان بودند. نکته جالب اینکه این عناصر همگی توان بالایی در مونتاژ و تولید فیلم‌ها و کارهای تبلیغاتی و راه اندازی برنامه‌های مختلف و اجرای نرم‌افزارهای مختلف برای تولید کلیپ‌های صوتی و تصویری دارند.

مؤسسه فرقان که زیر نظر مرکز اصلی القاعده در افغانستان کار می‌کرد، از سال 2006 با اعلام موجودیت دولت اسلامی عراق کار خود را با شدت آغاز کرد. این موسسه از همان اول به ارگان رسمی و تبلیغاتی القاعده در عراق تبدیل شد. نظارت بر تمامی موسسات اطلاع رسانی وابسته به القاعده از جمله موسسه فرقان بر عهده مرکز تبلیغاتی الفجر بود.

تا آوریل سال 2013 موسسه الفرقان تحت نظر کمیته تبلیغاتی القاعده و مرکز فجر فعالیت های خود را دنبال می‌کرد، اما بعد از اعلام جدایی ابوبکر البغدادی از سازمان مرکزی القاعده به رهبری الظواهری و تشکیل دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش این موسسه نیز در فعالیت های خود مستقل عمل می کند.
گزارش های اطلاعاتی نشان می دهد که مؤسسه فرقان از سال 2006 تا 2009 از شهر حمص سوریه مدیریت می‌شد، اما بعد مقر آن به منطقه زمار در شهر موصل انتقال یافت. بعد از کشته شدن ابو عمر البغدادی امیر پیشین دولت اسلامی عراق و معاون وی ابو حمزه المهاجر در سال 2010، یگانهای اطلاعاتی عراق به مقر موسسه فرقان در موصل حمله کردند، اما ناصر الغامدی موفق به فرار از این حمله شد و بار دیگر به سوریه رفت. وی کار این مؤسسه را در سوریه با کادر جدید از سر گرفت.
هاشمی با اذعان به کیفیت کارهای تبلیغاتی انجام شده از سوی این مرکز و انتشار فیلم‌های مستند آن به برخی از مستندهای ساخته شده از سوی این مرکز اشاره کرد. این فیلم ها در ابتدا نیروهای آمریکا در عراق را هدف قرار می دادند، اما بعدها نوک پیکان هجمه تبلیغاتی خود را علیه نیروهای عراقی چرخاندند. این کارشناس القاعده گفت که سران فعالیت‌های تبلیغاتی عناصر تروریستی مخلوطی از تخصص‌های و رویکردهای مختلف هستند که البته در یک هدف با هم مشترکند. این هدف حمایت از داعش است.
عناصر این ارتش تبلیغاتی تحت عناوین و مراکز و مؤسسات مختلف کار می‌کنند. آنها اعتقاد دارند که این سبک از اقدامات بر هر فرد مبارزی واجب است. این گروه تکفیری به صورت تیمی کار می‌کنند و هر کدام از عناصر این تیم وظایف خاص خود را دارند آنها شبکه هایی را ایجاد کرده اند که هر کدام از آنها در یکی از مراکز اینترنتی تروریستی یا سایت‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند تا بتوانند از اهداف و سوژه‌های تعیین شده از سوی مؤسسه تبلیغاتی مرکزی داعش که همان مؤسسه فرقان است، حمایت کنند.
هاشمی تصریح کرد که این سایت ها الان تنها وسیله ارتباط و همگرایی بین عناصر داعش هستند، بویژه اینکه در بخش‌های متعددی از این کشور منتشر شده اند. بنا بر اعلام این کارشناس مسایل گروه‌های تکفیری داعش بیشترین اهمیت را به فعالیت‌های تبلیغاتی می‌دهد، تا جاییکه شرکت در کمیته تبلیغات الکترونیک را از مهم‌ترین جبهه های کاری معرفی می‌کند. عناصر ناظر بر فعالیت های داعش نیز عمدتا از سلفی‌های سعودی هستند، چرا که زبان و قلم فصیحی دارند و ادبیات خطابه و استدلال‌ها و بهانه تراشی های شرعی در راستای حمایت از ابوبکر البغدادی را به خوبی بلدند.

نکته‌ای که در این بین حائز اهمیت است حمایت غرب از این سایت‌هاست. با نگاهی گذرا به اخبار مربوط به شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنید صفحات فیس بوک و توییتر حزب‌الله لبنان مسدود شده است این در حالی است که سایت‌های تروریست‌ها هر روز بیش از پیش بر دامنه فعالیت خود می افزایند و هیچ گونه فیلتری نمی‌شوند.

با جمیع مطالبی که گفته شد می‌توان چنین جمع‌بندی کرد که تروریست‌های تکفیری داعش از گروهی کوچک و با حمایت دلارهای عربی و سازمان‌دهی و مدیریت غرب و کشورهای متحد آنان در منطقه، تبدیل به تروریست‌های کنونی شده‌اند که دارای امکانات و تجهیزات لجستیکی و نظامی پیشرفته هستند. در بدنه‌ی این گروه، نظامیان بعثی شکست خورده نیز حضور دارند. اگر عربستان و دول غربی پدیدآورنده و حامی گروه تروریستی داعش (که داعیه‌ی برپایی امارات اسلامی و خلافت در سرزمین‌های عراق و سوریه را در سر می‌پروراند) در سیاست‌های هدایتی و حمایتی خود از تروریست‌های داعش تجدیدنظر نکنند، امکان تهدید امنیت و منافع این کشورها در آینده توسط آن گروه دور از انتظار نخواهد بود.
...........................................
منبع: مشرق نیوز
 


:: موضوعات مرتبط: مقالات , گروهک تروریستی داعش , ,
:: برچسب‌ها: داعش،حامیان داعش،هزینه های داعش،امریکا و داعش ,



ماهیت گروه تکفیری داعش(2)
نوشته شده در پنج شنبه 14 اسفند 1393
بازدید : 509
نویسنده : محمد رضا نجفی

ماهیت گروه تکفیری داعش(2)

مقدمه
بعد از شروع بحران سوریه برخی کشورهای عربی و غربی گروه‌های تروریستی را برای تحقق اهداف خود به سوریه ارسال کردند ولی بعد جنایت‌های آنها در حق مردم سوریه و تنفر مردم از آنها اکنون در صدد ترمیم آنها برآمده‌اند. بعد از شروع بحران سوریه در سال 2011 در کنار تعدادی از معارضان مسالمت آمیز سوری تعدادی از گروه های تروریستی با حمایت کشور های عربی و غربی به همراه ترکیه وارد این کشور شدند که حضور آنها مصائب فراوانی را برای ملت سوریه به همراه داشته است. "دولت اسلامی در عراق و شام" یا "داعش " گروه مسلحی است که با تفکرات سلفی افراطی و تروریستی، در تلاش است در سوریه و عراق "خلافت اسلامی" ایجاد کند. این گروه همان طور که از نامش پیدا است، در عراق و سوریه فعال است. سرکرده این گروه تروریستی "ابوبکر البغدادی" نام دارد.

نحوه پیدایش داعش

پس از تشکیل گروه "توحید و جهاد" به سرکردگی "ابومصعب الزرقاوی" در سال 2004 و بیعت او با "اسامه بن لادن" سرکرده سابق "القاعده"، این گروه به شاخه سازمان القاعده در عراق تبدیل شد. این گروه با گسترش عملیات خود به یکی از قدرتمندترین گروه‌های تروریستی در عراق تبدیل شد، تا اینکه الزرقاوی در سال 2006 در اظهاراتی ضبط شده به صورت مصور از تشکیل "شورای مجاهدین" به سرکردگی "عبدالله رشید البغدادی" خبر داد.
پس از هلاکت زرقاوی در سال 2006 "ابوحمزه المهاجر" به عنوان سرکرده این گروه تعیین شد. در پایان آن سال نیز گروه "دولت اسلامی عراق" به ریاست "ابوعمر البغدادی" تشکیل شد. در 19/04/2010 نیروهای مشترک عراقی و آمریکایی در عملیاتی در منطقه "الثرثار" منزلی را که "ابوعمر البغدادی" و "ابوحمزه المهاجر" در آن پناه گرفته بودند، هدف قرار دادند. با شدت گرفتن تبادل آتش، جنگنده‌ها آن منزل را بمباران کردند که در نتیجه آن این دو تروریست از پای در آمدند. اجساد این دو تروریست در معرض دید عموم گذاشته شده. یک هفته بعد این گروه در بیانیه‌ای در اینترنت به هلاکت این دو تروریست اذعان کرد و پس از حدو 10 روز "ابوبکر البغدادی" به عنوان جانشین و سرکرده جدید تعیین شد. "الناصر الدین الله سلیمان" نیز به عنوان وزیر جنگ معرفی شد.
گروه "دولت اسلامی در عراق" در 15 اکتبر 2006 پس از نشست شماری از گروه‌های مسلح در عراق شکل گرفت. در این نشست "ابوعمر البغدادی" به عنوان سرکرده آن تعیین شد. این گروه از زمان تشکیل در سال 2006 عملیات و حملات تروریستی بسیار را در عراق برعهده گرفت. پس از هلاکت "ابوعمر البغدادی" در 19/4/2010 "ابوبکر البغدادی" به عنوان جایگزین وی معرفی شد. با روی کار آمدن ابوبکر البغدادی، دامنه عملیات و حملات این گروه تروریستی وسعت گرفت و همزمان با آغاز بحران در سوریه، عناصر این گروه در سوریه نیز فعال شدند.

گروه دولت اسلامي عراق و شام (داعش)

دولت اسلامي عراق وشام (داعش) يكي از گروه‌هاي سلفي متشكل از عناصر مسلح با تابعيت‌هاي گوناگون عليه دولت سوريه و گروه هاي مخالف دولت سوريه مي‌جنگد. اين گروه را "ابوبكر البغدادي" ملقب به "الكرار" رهبري مي‌كند. داعش دعوت به تشكيل خلافت اسلامي واجراي شريعت اسلام مي‌نمايد. اين سازمان در عراق وسوريه فعاليت نظامي مي‌كند.داعش در 15 اكتبر 2006 (23 مهر 1385) با تشكيل اجلاس گروه هاي مسلح پايه‌گذاري شد.در اين جلسه ابو عمرالبغدادي بعنوان رهبر اين گروه انتخاب گرديد.پس ازكشته شدن ابوعمرالبغدادي ابوبكر البغدادي جانشين وي شد. در دوران ابوبكر البغدادي عمليات نظامي داعش گسترش يافت واين سازمان عمليات نظامي مهمي از جمله حمله به بانك مركزي و وزارت دادگستري وحمله به زندان‌هاي ابو غريب والحوت عراق را سازماندهي كرد. جبهه النصره اهل شام پس از آغاز بحران سوريه در اواخر سال 2011 (نيمه سال1390) تشكيل شد. اين گروه ظرف مدت كوتاهي به مهم‌ترين گروه مسلح در سوريه تبديل شد.

ابوبكر البغدادي رهبر داعش در تاريخ 9-4-2013 (20 فروردين 1392) جبهه النصره شام و عراق را ادغام كرد و آن را (الدوله الاسلاميه في العراق والشام) (دولت اسلامي در عراق و شام) نامگذاري نمود. ابوبكر البغدادي در فروردين 1392 دولت عراق و جبهه النصره را باهم ادغام كرد و آن را بنام "دولت اسلامي عراق وشام " اعلام نمود ولي جبهه النصره اين اقدام البغدادي را رد كرد.

داعش اكنون بعنوان يك گروه نظامي قوي در مناطق مختلف سوريه حضور دارد. مقر اصلي اين گروه، حلب است ولي در نيمه دي ماه جاري در يك درگيري خونين بين عناصر داعش و گروه هاي اسلامي رقيب، اين گروه‌ها توانستند مراكز داعش را از عناصر اين گروه تخليه كنند و آنها را از حلب خارج سازند. داعش در شهر الرقه مقر بزرگي دارد ودر كنار گروه‌هاي احرار الشام و جبهه النصره فعاليت مي‌كند. گروه داعش به سربريدن مخالفان خود چه از عناصر ارتش و چه از گروه‌هاي مخالف و چه از مردم كوچه و بازار معروف است و ابائي از جداكردن سر مخالفين خود و قرار دادن اين سرها در برابر دوربين رسانه‌ها و يا بازي با آنها ندارد. ظرف چند ماه گذشته نفوذ و قدرت داعش در سوريه گسترش يافت به طوري كه عناصري از جبهه النصره و جيش المهاجرين و الانصار و ارتش آزاد سوريه و احرار الشام و التوحيد به اين گروه پيوستند. با اينكه داعش و النصره وابسته به سازمان القاعده‌اند ولي از رهبر القاعده ايمن الظواهري پيروي نمي‌كنند و به دستور الظواهري مبني بر ابقاي النصره در سوريه و بازگشت داعش به عراق هيچ توجهي نمي‌شود. به نظر مي‌رسد كشورهاي عربي منطقه در نظر دارند گروه افراطي داعش را كه قدرت روزافزوني يافته است تضعيف و به جاي آن جبهه اسلامي در سوريه را به عنوان يك نيروي ميانه رو در صحنه سوريه تقويت و مطرح نمايند. تلاش اين كشورها تا حدودي از قدرت گروه داعش كاسته است.

ابو بكر البغدادي كيست؟

ابوبكر البغدادي ملقب به الكرار امير دولت اسلامي عراق است. نام او ابراهيم بن عواد بن ابراهيم البديري است ومتولد سال 1350 در سامراء عراق و به نام‌هاي "ابو دعاء" و "دكتر ابراهيم" و "الكرار" و "علي البدري السامرائي" شناخته مي‌شود. و او ادغام جبهه النصره و دولت اسلامي عراق را تحت نام دولت اسلامي عراق و شام اعلام كرد ولي رهبر جبهه النصره ابو محمد الجولاني اين تصميم ابوبكر البغدادي را مردود شمرد.
ابوبكر البغدادي در يك خانواده مذهبي بزرگ شده و عموهاي او روحاني و معلم زبان عربي و بلاغت و منطق مي‌باشند. آنها اعتقادات سلفي دارند. او از اعضاي عشيره البوبديري عراق است كه ساكن ديالي و سامراء مي‌باشند. اين عشيره از تأسيس دولت اسلامي عراق حمايت و پشتيباني كرد. ابوبكرالبغدادي معلم و روحاني است، او فارغ التحصيل دانشگاه بغداد است و تا دكترا تحصيل كرده است. او از بنيانگذاران جماعت جيش اهل السنه و الجماعه كه در استان‌هاي ديالي و سامراء و بغداد فعاليت مي‌كرد، مي‌باشد.

طبق اطلاعات منابع سازمان‌هاي اطلاعاتي غربي ابو بكر البغدادي با سازمان هاي اطلاعاتي سعودي و سيا همكاري گسترده‌اي دارد واخراج او و چند تن از رهبران گروه‌هاي افراطي از زندان ابوغريب كار سازمان سيا بوده است. دولت اسلامي در عراق تعداد زيادي عمليات تروريستي در مناطق مختلف عراق انجام داده و هزاران عراقي را به خاك وخون كشيده است.

اهداف ابوبکربغدادی

بغدادی در آغاز مسیر خود در رهبری گروه دولت اسلامی عراق، تنها به دنبال آن بود که در کشور عراق صاحب قدرت و قلمرو شود. اما بحران سوریه، توجه بغدادی را به سوی ظرفیت‌های داخل این کشور جذب کرد و همین موضوع باعث شد نام گروه خود را به دولت اسلامی عراق و شام تغییر دهد و در سوریه نیز مشغول جنگ و درگیری شود. البته بغدادی پا را از این نیز فراتر گذاشته و خواهان قلمروگشایی در لبنان، اردن، فلسطین و سرزمین‌های اشغالی نیز هست. داعش در سوریه، در مناطق رقه، حسکه و دیرالزور قدرتمند شده و در عراق نیز در موصل و تکریت و استان الانبار قدرت گرفته است و با تأسیس یک رژیم یا امارت اسلامی، از مردم مالیات می گیرد و با فروش منابع نفتی پول فراوانی به جیب می زند و بدین ترتیب قدرت مالی بغدادی روز به روز در حال افزایش است.

داعش یک گروه شناور است. با ایجاد فشار و هرج و مرج و انتخاب کشورهایی که دولت آنها عملکرد ضعیفی دارد، کار خود را آغاز می‌ کند. تصور اینکه دولت اسلامی جایی میان بهشت نفت و گاز تأسیس شود، هوش از سر ابوبکر البغدادی پرانده است. این گروه، با ورود شبه نظامیان سنی با تفکر هزاران ساله مبنی بر نابود کردن پادشاهی اردن پا گرفت. بی شک، ابومصعب الزرقاوی "سلطان ناآرامی" در عراق را بخاطر می‌آورید. به او زرقاوی اطلاق می شد چون متولد شهری به نام "الزرقاء" در اردن بود. شهری که توسط مهاجرین چچنی که روح وحشیگری خود را به اعراب صلح جو انتقال دادند، ساخته شد.

زرقاوی و گروهش در اردن به دلیل سیستم قوی امنیتی با توفیق چندانی روبرو نشدند. تا اوایل سال 2003، زرقاوی از اوضاع خوبی برخوردار نبود و کسی او را نمی شناخت. اما خود غربی ها به او قدرت داده و مردانی با نام "جورج دبلیو بوش" و "دیک چنی" پس از حمله به آمریکا، عرصه را برای تاختن امثال زرقاوی مهیا کردند. زرقاوی پس از ورود به عراق، همانند ابوبکر البغدادی بسرعت به سراغ شهرهای سنی نشین نرفت. بلکه با گروه تندروی جهادی انصار الاسلام در حلبچه یکدست شد. سه سال همکاری با تقریبا همه گروه‌های به اصطلاح جهادی و اعمال وحشت کامل و اعمال خشونت بار نتیجه فعالیت‌های وی در عراق بود تا اینکه مخفیگاه او در ژوئن 2006 توسط جنگنده‌های آمریکایی بمباران شده و کشته شد.

داعش محصول مستقیم مکتب‌های فکری تندروی اسلامی و زندا‌ن‌های امریکا است. رهبر داعش نام خود را بغدادی برگزیده چون تاکیدا می‌خواسته بگوید که عراقی است. او در سال 2009 آزاد شده و با نفوذ در لایه های مدیریتی به "ابوعمر البغدادی" می رسد که طی حمله هوایی امریکا به هلاکت می رسد. بغدادی در سرتاسر فرایند نیل به رهبریت گروه، از اهرم فشار بهترین بهره را می برد و در نهایت استان الانبار را از آنجایی که شیوخ قدرتمند سنی آنجا حامی او هستند، به عنوان مقصد انتخاب می کند. الانبار امن ترین مکان برای طرح ریزی عملیات‌ها و استراتژی‌های نظامی گروه داعش است.

گذشته رهبر داعش

با مطرح شدن نام ابوبكر بغدادي بعنوان خليفه مسلمين، نبيل نعيم، يكي از سلفي‌ها مصري در گفتگو با كانال ماهواره‌اي "البلد" نكات مهمي را درباره رهبر گروه تروريستي داعش فاش كرد. به گزارش «انتخاب» ؛ جمهوری اسلامی نوشت: نبيل نعيم مي‌گويد: ابوبكر بغدادي با نام اصلي "ابراهيم عواد البكري" مدتها در زندانهاي آمريكا در عراق به سر برد اما ناگهان آمريكايي‌ها در سال 1385 و درحالي كه در آن زمان هيچ فردي مورد عفو آمريكايي‌ها قرار نمي‌گرفت،‌ او را آزاد كردند. او پس از آزاد شدن به ابومصعب زرقاوي پيوست و آمريكايي‌ها يك ماه پس از آزادي البغدادي توانستند مقر زرقاوي را بمباران كنند و رهبر القاعده در بلاد الرافدين را بكشند. اين فرد سلفي مي‌افزايد: البغدادي 20 الي 30 ميليون دلار براي راه‌اندازي گروه تروريستي داعش براي نابودي تشكيلات القاعده در عراق هزينه كرد. (1)

او هر جا كه مي‌رفت و با فرماندهان نظامي القاعده در عراق ملاقات مي‌كرد، آمريكايي‌ها ساعتي بعد آنجا را بمباران مي‌كردند، به همين دليل است كه القاعده به داعش با ديده شك نگاه مي‌كند. آنها (داعش و القاعده) در ابتداي كار قصد متحد شدن را داشتند ولي ديديم سرانجام با يكديگر درگير شدند. نبيل نعيم مي‌افزايد: من مدتي در زندان بودم و وقتي آزاد شدم محتاج يك لقمه نان بودم ولي همه ديدند كه يك مرتبه البغدادي صاحب ميليون‌ها دلار شد و 600 الي 700 خودروي شاسي بلند به دست آورد.
همه اين اموال توسط قطر براي داعش هزينه مي‌شد و تركيه در تسليح آنها نقش ايفا مي‌كرد. هدف از اين كار از بين بردن القاعده در بلاد الرافدين بود و ايجاد تشكيلاتي كه بتوانند آن را براي رسيدن به اهداف خود كنترل كنند. آمريكايي‌ها با داعش توانستند به سراغ بشار اسد بروند و با او بجنگند و اكنون در عراق بوسيله داعش درحال پياده كردن نقشه‌هاي خود هستند.

در نتیجه داعش همان القاعده است؛ بررسی ابعاد رفتاری داعش و القاعده و نوع جنایات و جهت‌گیری‌های آنها گویای یک اصل است و آن اینکه به رغم ادعاهای مطرح شده مبنی بر جدایی این دو گروه، دیدگاه و خواستگاه رفتاری القاعده و داعش یکی است. هر دو به دنبال کشتار در جهان اسلام هستند، و هر دو از سوی برخی کشورهای مرتجع عربی و غربی هدایت می‌شوند. بنابراین دشمن اصلی منطقه و جهان غرب با محوریت آمریکا و هم پیمانانش هستند که برای رسیدن به منافع خود گروه‌های تروریستی را ایجاد و با آنها به کشتار جامعه بشری می‌پردازند. آمریکا شریک جرم طالبان، داعش و ... به ویژه در زمینه نقض حقوق بشر و مصادره آزادی‌هاست. این احتمال وجود دارد که سرکرده این گروه همچون اسامه بن لادن فردا سمت حملاتش را متوجه محافل حاکم این کشورها کند.


:: موضوعات مرتبط: مقالات , گروهک تروریستی داعش , ,
:: برچسب‌ها: داعش ،گروهک داعش - نگاه اجمالی به گروهک داعش،داعش چیست ,



نگاه اجمالی به گروه تکفیری داعش(1)
نوشته شده در پنج شنبه 14 اسفند 1393
بازدید : 507
نویسنده : محمد رضا نجفی

نگاه اجمالی به گروه تکفیری داعش(1)

تاریخچه فعالیت: از سال 2003 تا کنون

عقیده: سلفی جهادی
منطقه عملیاتی: سوریه و عراق
تعداد تقریبی نیروها: 15هزار تروریست
مخالفان: ارتش آزاد سوریه و جبهه النصره

سرکردگان:
1. ابومصعب الرزقاوی(2004-2006)
2. ابوحمزه المهاجر(2006-2010)
3. ابوعمر البغدادی(2006-2010)
4. ابوبکر البغدادی(2010تا کنون)

مقرهای اصلی:
1. استان الرقه در سوریه
2. موصل و فلوجه در عراق

مناطق تحت نفوذ:
1. عراق
2. سوریه


:: موضوعات مرتبط: مقالات , گروهک تروریستی داعش , ,
:: برچسب‌ها: داعش ،گروهک داعش - نگاه اجمالی به گروهک داعش،داعش چیست ,



صفحه قبل 1 صفحه بعد